De bouwstenen van je visuele identiteit

Huisstijl ontwerp

JVD Grafisch Ontwerp logo huisstijl

Een consequent doorgevoerde huisstijl draagt bij aan de herkenbaarheid van je onderneming.

Een huisstijl is een visuele vertaling van het karakter en positionering van je onderneming. Het verschaft de bouwstenen waarmee je visuele communicatie wordt opgebouwd. Dit is van essentieel belang omdat een consequent doorgevoerde visuele lijn  bijdraagt aan de herkenbaarheid van de onderneming. Deze dient dan ook in zowel online als offline grafisch ontwerp hetzelfde visuele karakter te waarborgen.

Huisstijl handboek

Om te zorgen dat de visuele identeit consequent wordt doorgevoerd in alle communicatie middelen kunnen hiervoor richtlijnen worden opgesteld in een handboek. Dit handboek dient tevens als naslagwerk voor de ontwikkeling van de benodigde middelen. Hierin vindt je onder andere hoe er met het logo om gegaan dient te worden, welke kleuren en typografie er gebruikt worden en hoe beeldmateriaal wordt ingezet. Hiernaast vindt je enkele voorbeelden van een dergelijk huisstijl handboek.

Een huisstijl handboek kan de volgende onderdelen bevatten:

1. Logo 1.1 Opbouw ontwerp, 1.2 Versies, 1.3 Beeldmerk, 1.4 Ruimte en plaatsing, 1.5 Gebruik

2. Kleur palette    2.1 Kleur symboliek, 2.2 Kleur gebruik

3. Typografie 3.1 Logo lettertype, 3.2 Primair lettertype, 3.3 Illustratief lettertype, 3.4 Gebruik typografie

4. Beeldgebruik 4.1 Fotografie, 4.2 Vormen en illustraties, 4.3 Patronen en texturen

5. Vormgeving 5.1 Layout, 5.2 Templates, 5.3 Middelen

Werkwijze

1. Kennismaking

 

Je wilt een bepaald ontwerp laten ontwikkelen of ben je benieuwd naar de mogelijkheden, of met wie je te maken hebt? Alvorens je een offerte aanvraagt kun je geheel vrijblijvend een afspraak maken. In persoon, via de mail, skype of telefonisch.

i
2. Aanvraag offerte

Afhankelijk van het beoogde doel kunnen diverse communicatie middelen van toepassing zijn. Aan de hand van jouw wensen wordt een offerte op maat gemaakt. Hierbij wordt ingeschat hoeveel tijd er voor nodig is, welke kosten er gemaakt moeten worden en wat de planning is. Deze ontvang je vervolgens digitaal per email. Voldoet dit aan je wensen dan gaan we aan de slag!

w
3. Briefing

Het traject begint met een uitgebreide briefing. Wie ben je? Waar sta je voor? Wat is de visie en waarden van je bedrijf. Wat is de doelgroep die je wilt aanspreken? Dit zijn de bouwstenen waarmee de visuele communicatie wordt opgebouwd.

l
4. Concept/Schetsen

De briefing heeft duidelijk gemaakt wat je positionering is en op welke wijze er gecommuniceerd gaat worden. Aan de hand hiervan wordt een concept op gesteld waarbij een eerste opzet van de vormgeving wordt gemaakt. Deze wordt aan jou gepresenteerd. Vervolgens is het aan jou : Wil je dat er aanpassing worden gemaakt of ben je tevreden over het concept?

4. Uitwerking

Zodra alles naar wens is dan wordt het concept verder uitgewerkt. Alle puntjes worden op de I gezet, en alles wordt klaar gezet voor aflevering of productieproces. Tijdens dit process wordt er regematig contact met je opgenomen om je op de hoogte van de voortgang te houden. Zodra het eindresultaat klaar ligt wordt deze met aan jou gepresenteerd!

6. Afronding

De uitwerking is helemaal naar wens en het eindproduct ligt klaar voor gebruik. Je ontvangt de factuur hiervoor en tot slot worden alle documenten overhandigd en/of producten toegestuurd.

Benieuwd wat er voor jouw bedrijf mogelijk is?

Neem nu contact op en ontvang vrijblijvend advies.

10 + 9 =